Door:

LeisureKing

Logo LeisureKing

Er is iets vreemds aan de hand - Blog

Geplaatst op maandag 30 oktober 2017


Vorige week was ik op zoek naar een hotel en hiervoor gebruik ik het liefst Booking.com. Waarom? Omdat Booking.com makkelijk en overzichtelijk laat zien welke hotels er in een bepaalde regio te vinden en te boeken zijn. Maar eigenlijk boek ik nooit via Booking.com, maar altijd rechtstreeks via de website van het hotel zelf. Maar er is dan ook iets vreemds aan de hand op de websites van hotels. Sommige hotels vermelden op hun website namelijk ook de prijs die op Booking.com staat, naast de prijs die je betaalt als je online bij het hotel boekt. De prijs van het hotel zelf is uiteraard lager. De commissie die ze normaal afdragen aan Booking.com geven ze dus eigenlijk rechtstreeks aan jou als gast.

Een interessante ontwikkeling die naar mijn idee niet te stoppen lijkt. Booking.com en andere boekingssites voor hotels investeren miljoenen in Google Adwords campagnes en social media om ervoor te zorgen dat jij via hun websites een hotel vindt en boekt. Maar nu de hotels tegengas geven zal dit op de lange termijn waarschijnlijk een negatieve invloed hebben op de boekingssites.

Ik volg deze ontwikkeling met grote belangstelling. Met name omdat wij met LeisureKing al jaren vertellen dat je vooral je eigen diensten via je eigen website boekbaar moet maken. Maar natuurlijk moet je ook via andere kanalen vindbaar en boekbaar zijn om je bereik te vergroten. Daarin realiseer ik mij terdege dat wanneer mijn klanten op bijvoorbeeld RentSeeDo.com staan, de kans aanwezig is dat de toerist rechtstreeks boekt bij de leverancier van de activiteit. Vind ik dat dan erg? Nee, want mijn doel is dat mijn klant meer handel krijgt en dat hij wordt ontzorgd. Als mijn klant het goed heeft, dan heb ik het ook goed. Daarnaast focussen wij ons met LeisureKing juist graag op de kleine bedrijven. Op de MKB-er die geen tijd en geld heeft voor een duur reserveringssysteem of een complete marketingstrategie. Want juist deze doelgroep verdwijnt of gaat failliet wanneer ze niet online te boeken zijn. Deze parels moeten regionaal vindbaar en boekbaar worden. En daar helpen we ze mee, onder andere met de Front Office App.

Daarnaast adviseer ik iedere klant, wanneer ze eenmaal online te boeken zijn, om korting te geven wanneer mensen hun reservering online boeken en betalen. Waarom? Omdat ze je dan niet gaan bellen en dat scheelt tijd! Het is al gebruikelijk bij campings en bungalowparken dat je €10,00 afhandelingskosten betaalt wanneer je telefonisch reserveert. Beloon je klanten daarom wanneer zij online reserveren. Dan gaan ze dit ook vaker doen! Als ik naar mijn eigen activiteiten kijk, dan wordt op dit moment al 74% online gereserveerd. En dat scheelt enorm veel telefoon, mail en geregel!

En geloof me, de toerist die in de avond voor zijn caravan zit en ziet dat er nog maar één sloepje of andere activiteit beschikbaar is, wil maar al te graag online boeken en betalen. Want stel je voor dat deze de volgende dag vergeven is… Wat moet hij dan aan zijn kinderen vertellen?

Erik Kroon - Oprichter LeisureKing

Deel dit artikel

Vragen of opmerkingen over dit artikel? U kunt ons altijd bereiken op info@leisureking.nl.
Meld u hier aan voor meer informatie