E-ticket handig? Vergeet het maar! - BLOG
Geplaatst op donderdag 10 januari 2019Tenminste, volgens de familie Zuyderwijk. Het was tijdens onze (kerst)vakantie in Sri Lanka, eind 2018. Onze reisleider wist de desbetreffende familie te overtuigen om de tickets voor het museum en de oude tempelstad Polonnaruwa alvast online te kopen, omdat ze niet genoeg dollars meer hadden. Via een krakende internetverbinding werden de tickets aangeschaft, met een kleine toelage van een paar dollar. Wat slim! Geen wachtrij en direct doorlopen, terwijl de rest van de groep achteraan moet aansluiten om hun tickets ter plekke contant af te rekenen. Tot zo ver een goed verhaal toch?
Op de dag van het museumbezoek wandelde de familie Zuyderwijk, net als ik, het gebouw binnen en ik moest me melden bij de kassa. Zij liepen direct door naar de ingang om vervolgens te worden tegengehouden door een medewerker van het museum. De e-tickets, die met pijn en moeite de avond ervoor waren uitgeprint, werden ingenomen. De medewerker wist even niet wat hij ermee moest en meldde zich bij de kassa, waar ik ondertussen vooraan was beland om af te rekenen en toen gebeurde het onmogelijke...
De tickets werden niet gescand, ook al stond er op iedere uitgeprinte ticket een prachtige QR-code. Nee, de barcodes (bestaande uit 13 getallen) werden door de kassamedewerker met de hand overgeschreven in een dik boek. Ja echt! Alle codes van alle tickets! Vervolgens werden de codes opgezocht in het dikke boek, doorgekrast en kreeg de familie de toegangskaarten in hun handen gedrukt. Dit waren dezelfde toegangskaarten als de kaarten die wij 11 minuten daarvoor al bij de kassa hadden afgerekend.
Conclusie: e-tickets werken uitstekend, mits de organisatie er ook op is ingesteld. E-tickets zijn er juist voor om papierwerk en arbeid te verminderen. Daarnaast dienen e-tickets goedkoper te zijn dan de kassaprijzen, wat de online verkoop extra stimuleert. Blijkbaar hebben ze in Sri Lanka de klok horen luiden, maar de klepel nog niet gevonden.
De familie Zuyderwijk heeft er natuurlijk hard om gelachen en vond net als ik het museum en Sri Lanka geweldig!
Wil jij ook e-tickets gaan verkopen en ben je bereid om je organisatie klaar te maken voor de toekomst? Neem dan contact op met Leisureking voor een perfect werkend online reserveringssysteem.
Erik Kroon - Oprichter LeisureKing