Hebben jullie ook een app? - Blog
Geplaatst op dinsdag 31 oktober 2017Een vraag die je tegenwoordig vaak hoort. En veel campings, bungalowparken, hotels, dorpen, steden, regio’s en cruiseschepen hebben ook hun eigen app. In deze app vind je dan het recreatieprogramma, informatie over het eten, het weer van morgen of de openingstijden van het zwembad. Of je kunt bijvoorbeeld je verblijf opleuken met een ontbijtdienst, die de volgende dag dan warme broodjes voor je klaarlegt of je inschrijven voor een activiteit die wordt georganiseerd.
Maar als je de ondernemer dan vraagt of de app ook actief door gasten wordt gebruikt krijg je veelal te horen dat dit tegenvalt of veel kosten met zich meebrengt. Vaak vindt men dan ook dat het nut van de app niet echt bewezen is. "We hadden gehoopt dat de app de receptiefunctie zou overnemen, maar dat is in de praktijk niet zo gebleken."
De reden hiervoor is eigenlijk heel simpel: de app wordt niet optimaal gebruikt omdat we gasten niet dwingen. Want dwingen is niet gastvrij. Maar is gratis Wifi dan wel gastvrij? "Ja!", roepen we dan allemaal in koor. Waarom laat je gasten dan niet eerst verplicht je app downloaden, voordat ze van de gratis Wifi gebruik kunnen maken. Op die manier hebben ze in ieder geval de app al geïnstalleerd tijdens hun verblijf.
En dan wordt het leuk! Want je kan van je app een verdienmodel maken! Met LeisureKing zorgen wij ervoor dat de tickets van attractieparken, musea en activiteiten in je directe omgeving in de app zichtbaar zijn. Je gasten kunnen dan tickets kopen en activiteiten boeken via de app. Voor iedere ticket of activiteit die je verkoopt krijg je een van tevoren afgesproken percentage. Op die manier levert je app dus geld op en kun je de kosten van de app terugverdienen.
O ja, koppel dan ook direct de gratis evenementenkalender van LeisureKing aan je app. Dan kunnen je gasten heel eenvoudig zien welke evenementen er in de directe omgeving van je park of hotel plaatsvinden. En je eigen evenementen kun je dan ook heel gemakkelijk aan de kalender toevoegen.
Zo kan een app dus zeker van toegevoegde waarde zijn, want de meestgestelde vraag aan de receptie is toch vaak: "Wat is er vandaag te doen?"